Viser alle 4 resultater

BCAA Pulver

BCAA står for Branched Chain Amino Acids og på dansk kalder vi det aminosyrer. Helt overordnet stimulerer BCAA proteinsyntesen og medvirker til øget muskelmasse og forbedret muskeludholdenhed. Det er derfor et populært tilskud i forbindelse med styrketræning.

199,00 DKK

Pris fra 149,- ved køb af 8 stk.


Aminosyrers opbygning

Kroppen bruger 20 forskellige aminosyrer til at fremstille proteiner. Ni af disse er essentielle aminosyrer, hvilket betyder, at kroppen ikke selv kan danne dem. Vi er derfor nødt til at indtage dem gennem kosten og eventuelle kosttilskud. De resterende 11 kaldes ikke-essentielle aminosyrer. Det betyder ikke, at de er mindre vigtige, blot at kroppen selv kan producere dem.

Tre af de essentielle aminosyrer er specielt vigtige i forbindelse med træning, da de hjælper med at opretholde muskelprotein og opbygge muskelvæv. Disse er leucin, isoleucin og valin. Af dem er leucin den muskelopbyggende drivkraft, da den direkte går ind og stimulerer proteinsyntesen.

Dyrker du regelmæssig motion og har en aktiv livsstil, øges behovet for disse aminosyrer i kroppen. Da kroppen ikke selv kan danne disse tre aminosyrer, opnås et tilstrækkeligt indtag kun gennem kosten og da det kan være svært for nogle at få nok via den daglige kost, er kosttilskuddet BCAA en god løsning.

Hvad er BCAA?

  • Reducerer træthed under træning
  • Øger proteinsyntesen og dermed muskelopbygningen
  • Modvirker nedbrydning af muskler – selv ved kalorieunderskud
  • Optages hurtigt i kroppen

BCAA er et velkendt kosttilskud, der tages i forbindelse med styrketræning. BCAA består af de tre forgrenede, essentielle aminosyrer leucin, isoleucin og valin.

Det smarte ved BCAA er, at det kommer i ren form og det skal derfor ikke først nedbrydes i kroppen ligesom eksempelvis kød, der skal fordøjes, inden vores krop kan udnytte aminosyrerne. BCAA springer dette trin over, da en fri aminosyre ikke skal fordøjes og derfor hurtigt og effektivt optages i blodbanen.

Et andet plus ved at tage BCAA er, at det stort set ingen kalorier indeholder sammenlignet med at skulle indtage den samme mængde aminosyrer gennem for eksempel proteinpulver, kød eller mejeriprodukter. Det er altså en god løsning, hvis man forsøger at minimere sit kalorieindtag.

Undersøgelser har vist, at et indtag af BCAA før og under træning er med til at minimere muskeltab, mindske restitutionstiden og bidrage positivt til en øget proteinsyntese. BCAA er altså med til at genopbygge og vedligeholde muskelvæv i kroppen.

Du kan også overveje om et KREATINTILSKUD er noget for dig. Med kreatin opnår du hurtig effekt, så dette tilskud er relevant ved kortvarig aktivitet som styrketræning og sprint.

Hvad gør BCAA?

Under fysisk aktivitet sker der naturligt en øget transport af aminosyren tryptophan ind i hjernen. Tryptophan stimulerer syntesen af serotonin. Serotonin er et molekyle, som fremmer træthed og som derfor er hæmmende for dit potentielle træningsudbytte.

BCAA og tryptophan benytter samme transportsystem ind i hjernen. Ved indtagelse af BCAA inden træning er transportsystemet fuldt optaget af BCAA. Dette forhindrer tryptophan i at komme samme vej og dermed sænkes serotoninproduktionen, så du kan træne længere og mere intenst uden følelsen af træthed.

Leucin spiller ydermere en vigtig rolle i proteinsyntesen. Leucin aktiverer det såkaldte mTOR-protein bedre end andre aminosyrer. Proteinet mTOR er altafgørende for stimuleringen af proteinsyntesen. Derfor er leucin den bedste aminosyre til at øge muskelvækst.

BCAA gør altså, at du ikke bliver træt lige så hurtigt, samtidig med at det øger proteinsyntesen, hvilket er gavnligt for både muskelopbygning og restitution. Det er desuden et godt tilskud i forbindelse med vægttab, da det hjælper til at opbygge og vedligeholde musklerne, så man ikke taber muskelvægt, selvom man er i kalorieunderskud.

Har du omvendt gang i et forløb, hvor du ønsker en vægtøgning, så du kan øge din muskelmasse yderligere bør du overveje WEIGHT GAINER, som er fremstillet til netop vægtøgning i forbindelse med styrketræning.

LinusPro BCAA

LinusPro BCAA optages hurtigt og effektivt i kroppen, fordi aminosyrernes særlige struktur gør dem meget letfordøjelige. Det betyder, at du opnår den fulde effekt af produktet inden for blot 30 minutter, så du hurtigt er dækket ind under hele din træning. BCAA-pulveret er letopløseligt i vand.

Hvornår skal man tage BCAA?

BCAA bør indtages i forbindelse med træning. Du opnår den bedste effekt, hvis du indtager tilskuddet før eller under træningen.

Vi anbefaler et indtag på 10 gram (svarende til en spiseske) blandet op med 250 ml væske.