Sådan bliver diæten gjort nemmere!

Diæt eller slankekur er aldrig en sjov ting at begynde på. Derfor har vi samlet 7 gode råd, som skal gøre dit forløb både sjovere og nemmere! Husk, man kan sagtens være på kur, uden at det er surt.

Du skal ikke sulte dig selv

De fleste slankekure får dig til at føle sult på et tidspunkt, og det kan være farligt! Når du bliver sulten, fristes du til at gå i kagedåsen eller andre nemme usunde valg. Der findes masser af sunde fødevarer, som ikke indeholder mange kalorier. Grøntsager er fiberrige og fyldt med gode vitaminer og mineraler. Så snup en håndfuld snack-gulerødder, agurker eller peberfrugt (evt. med skyr-dip til). Et andet alternativ er at drikke en LinusPro Proteinshake. Proteinshaken mætter godt og holder gang i proteinsyntesen med et lavt energiindhold på omkring de 100 kalorier. Begge forslag er også en nem snack at have med på farten, hvis den pludselige sult skulle opstå.

Drik rigeligt med vand

Vand er din bedste ven! Man siger, at 50-60% af kroppen består af vand, men din hjerne består af op til 85% vand. Er du ikke tilstrækkeligt hydreret, går det derfor både ud over din psykiske og fysiske tilstand. Mister du blot 1% vand, mister du tilsvarende 10% fysisk ydeevne! Derudover hjælper vand også til at holde dig mæt. Så går du og er sulten, men må ikke indtage flere kalorier, så kan du drikke et stort glas vand! Det fylder godt i maven og er et sundt redskab under diæt. Er smagen af vand for kedelig, så kan du tilsætte en spiseskefuld LinusPro BCAA. Det har et meget lavt indhold af kalorier (32 kcal pr. 10 g), og så smager det super godt og sætter gang i proteinsyntesen.

Skip ikke et måltid

Er du på diæt eller kur, så hold dig til kuren, og lad være med at springe måltider over. De fleste slankekure er ikke et ”quickfix”, og derfor skal du være tålmodig og holde strukturen. Hvis du vedvarende ikke taber dig, er der nok noget galt med din slankekur. At springe måltider over øger risikoen for, at du får en pludselig sult. Du falder måske i slikskuffe-fælden eller overspiser ved næste måltid.

Spis langsomt

Når du omsider får serveret det lækre måltid mad, du har ventet på hele dagen, så spis det langsomt. Du skal sætte dig ned i ro og mag, så du kan nyde måltidet og sanse alle smage, dufte og teksturer i maden. Ved at stimulere sanserne over længere tid, bliver du nemmere tilfredsstillet og behøver måske ikke den ekstra portion. Derudover tager det godt og vel en halv times tid, fra maden er indtaget, til at kroppens ”sult-følelse” har registreret det. Derfor kontrolleres sulten nemmere ved langsommere indtagelse, så din krop får lov at mærke efter.

Læs ingredienslisten og lav mad fra bunden

Størstedelen af madudbuddet i mange supermarkeder består i dag af forarbejdede fødevarer. Uden at vi tænker over det, har fødevareproducenterne oftest tilføjet et par ingredienser enten for smagen, udseendet eller holdbarhedens skyld. Det meste forarbejdede mad indeholder derfor meget mere, end du selv tror, og det strækker sig helt fra pastaskruer til frysepizzaer eller leverpostej. Industrifremstillede fødevarer er ikke nødvendigvis usunde, men der gemmer sig oftest lidt mere i ingredienslisten end på forsidebilledet. En af de største syndere er tilsat sukker og salt, da det både er billigt, øger holdbarheden og giver en bedre smag. Giv dig selv et øjeblik til blot at kigge ingredienserne igennem, og tag et kig på næringsindholdet. Det allerbedste er at lave mad fra bunden! Her bestemmer du nemlig selv ingredienserne og ved derfor præcis, hvad der kommer i maden. Du kan dermed også lave maden, lige som du vil have den.

Vej dig selv en gang om ugen!

Flere studier har vist, at det er sundest at veje sig en enkelt gang om ugen. Kroppens vægt kan svinge utrolig meget, da vægten afhænger af flere forskellige faktorer. Da kroppen består af 50-60% vand, betyder det utroligt meget for vægten, hvor meget væske du har indtaget. Samtidigt kan du have ufordøjet mad i maven, som kan give en højere vægt. Vi anbefaler derfor, at du fast vejer dig en gang om ugen - om morgenen (den samme ugedag hver gang). På den måde får du et fornuftigt billede af din vægtmæssige udvikling, og du skaber samtidigt et sundt fokus på vægten, uden at det fylder for meget i hverdagen.

Spis ikke for tæt på sengetid!

Timerne i sengen skal bruges på at slappe af, og kroppen skal restituere. Kroppen skal reparere sig selv og genopbygge eventuelle muskelskader. Men hvis du har spist et stort måltid mad lige inden sengetid, får kroppen travlt med noget helt andet. Kroppen bruger både energi og tid på at fordøje maden, og det kan sænke din metaboliske aktivitet. Derved lagres store dele af maden, som du lige har indtaget, som fedt i stedet for at blive brugt. Spis derfor dagens sidste måltid mad et par timer inden sengetid. Hvis du stadig er sulten, så drik en LinusPro proteinshake lige inden, du lægger dig. Proteinerne mætter godt og er hurtigt fordøjet. Proteinshaken holder proteinsyntesen i gang uden at overbelaste din fordøjelse under søvnen.