Guiden til et højere testosteronniveau

Det mandlige kønshormon testosteron er en direkte kilde til større og stærkere muskler! Desværre er et unaturligt tilskud af testosteron både sundhedsskadeligt og ulovlig brug af doping. Derfor giver vi dig her 7 gode råd til at øge din naturlige produktion af testosteron. Vil du være alfa-hannen i flokken og have de største muskler, læs med her:

Søvn

​Søvn er utrolig vigtig for, at menneskekroppen kan fungere optimalt. Søvn har betydning for alle kroppens processer. Mens vi sover, arbejder kroppen på højtryk for at restituere og reparere sig selv. Kroppen skal genopbygge alle beskadigede celler lige fra muskler til immunforsvar, nervesystem, hormonbalancen og meget mere. Flere studier tyder på, at blot en enkelt times mindre søvn end den optimale mængde øger hjernens produktion af kortisol og samtidigt hæmmer produktionen af testosteron. Det betyder, at kroppen går fra sit anabolske stadie til en mere katabolsk fase, hvor den nedbryder frem for at opbygge. Den optimale mængde søvn er individuel, men noget tyder på, at et sted mellem 7 og 8 timer som hovedregel er optimalt.

Sund og varieret kost

Sund og varieret kost kommer nok ikke som en overraskelse for særligt mange. Men kosten er altafgørende for kroppens testosteronproduktion, da kosten skal levere de byggesten, der senere bliver til testosteron. Spis efter de officielle kostråd, eller få udarbejdet en personlig kostplan af LinusPro HER! Udover at spise varieret skal du have fokus på at indtage nok:

  • Frugt og grønt (fibre, vitaminer og mineraler)
  • Sunde umættede fedtsyrer fra vegetabilske kilder eller fisk (essentielle fedtsyrer)
  • Kvalitetsprotein (komplet protein til muskelgenopbygning)
  • Kolesterol (testosteron laves ud fra kolesterol)
Træn de største øvelser

Der er ingen vej uden om træningen, hvis du ønsker at højne dit testosteronniveau. Alle former for fysisk aktivitet giver plus på test-kontoen, så længe du ikke overtræner og skaber en stress-tilstand. Men hvis du træner i et fitnesscenter, skal du holde dig til de store basisøvelser og olympiske løft (squat, snatch, dødløft, bænkpres mm.). Du kan sagtens supplere med små isolationsøvelser, så længe du har lavet dine store øvelser først. Jo mere muskelaktivitet, du kan skabe, desto større testosteronstimulation kan du bevirke. Du opnår ikke den samme muskelaktivitet i de store øvelser, hvis du har trænet små isolationsøvelser inden.

Sex

Flere studier har påvist en sammenhæng mellem seksuel aktivitet og testosteronniveauet. Det er stadig ikke klarlagt hvorfor, men konklusionen er, at et sundt sexliv giver et højere testosteronniveau. Princippet ”jo mere, desto bedre”, gælder nok ikke helt, men det skader jo heller ikke nogen.

D-vitamin

D-vitamin er reelt et hormon og ikke et vitamin. D-vitamin er en vigtig byggesten i produktionen af testosteron. D-vitamin kan fås igennem kosten, men den primære kilde er sollys. Derfor er rigtig mange danskere ikke dækket tilstrækkeligt ind hele året rundt, da vi sjældent får nok sollys på huden i vinterhalvåret. Derfor har de fleste danskere gavn af et D-vitamintilskud og især, hvis man ønsker at højne sit testosteronniveau. Køb Puori D3 her.

Stress

Undgå stress! Stress er endnu en vigtig faktor at tage højde for, hvis du ønsker at øge dit testosteronniveau. Det er videnskabeligt bevist, at længerevarende stress øger hjernens produktion af det katabolske hormon kortisol. Hormonforholdet mellem kortisol og testosteron fungerer som en vippe. En stigning i kortisolniveauet, hæmmer testosteronproduktionen. Omvendt betyder en stigning i testosteronniveauet en reduktion i kortisolniveauet. Stress og forhøjet kolesterolniveau associeres også ofte med et øget madindtag og dermed vægtøgning. Sæt dig ned, reflektér over dine stressfaktorer, og find en måde at reducere dem på.

Zink og magnesium

Zink og magnesium er to mineraler, som begge spiller en stor rolle for produktionen af testosteron. Magnesium øger biotilgængeligheden af testosteron, hvorimod zink øger produktionen af testosteron. Den naturlige aldringsproces medvirker til, at meget af det tilstedeværende testosteron, som vi har i kroppen, gøres inaktiv. Magnesium er det direkte modsvar hertil, da det binder sig til testosteron og vedholder testosteron på den aktive form. Zink påvirker indirekte testosteronproduktionen ved at stimulere kroppens produktion af det luteiniserende hormon (LH). Det luteiniserende hormon stimulerer efterfølgende kroppens egen produktion af testosteron, og niveauet stiger. Studier har også vist, at zink kan reducere kroppens omdannelse af testosteron til østrogen, hvilket også hjælper til et højere testosteronniveau. Køb Puori M3 her.