1. Gavner humøret

Forskning viser, at en aktiv gåtur kan have en positiv effekt på dit humør. Daglige gåture kan også have effekt på mild depression.

2. Dæmper appetitten 

Oplever du en trang til søde sager, så gå en tur. En gåtur på bare 15-30 min kan gøre, at din sukkertrang helt forsvinder. På den måde kan gåture have en betydelig effekt ved vægttab.

Se også: Lækker økologisk proteinbar, der er let at tage med på farten

3. Hjælper hjertet

Du behøver ikke at løbe for at gøre noget godt for dit hjerte. Med en rask gåtur får du pulsen til at stige, øger blodcirkulationen og blodkarrene holdes elastiske. Studier har vist, at du kan mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme med hele 25 %, hvis du går regelmæssigt.

4. Slipper for skader

Gang er en meget mere skånsom motionsform end løb, og du skal ikke bruge lang tid på at restituere. Du kan sagtens opleve at få ømme ben efter den lange gåtur, men det forsvinder igen efter et par dage. Forkæl dig selv med et afslappende fodbad, og hold igen med hård motion i dagene lige efter.

Se også: LinusPro vitaminer og mineraler

5. Gang “hæmmer” de gener, der øger vægten

Forskere fra Harvard har kigget på 32 forskellige gener, der fører til overvægt, for at finde ud af, hvor stor en rolle de spiller for vægten. Og de opdagede, at genernes betydning blev halveret hos dem, der gik rask til en time om dagen.

6. Forebygger sygdomme

Gang nedsætter risikoen for brystkræft. Et studie har vist, at kvinder, der gik syv eller flere timer om ugen, havde 14 procent lavere risiko for at få brystkræft sammenlignet med dem, der gik tre timer eller mindre om ugen.

7. Gang har en positiv effekt på dit immunforsvar

I et studie så man, at de, som gik minimum 20 minutter om dagen mindst fem gange om ugen, havde 43 procent færre sygedage sammenlignet med dem, der gik en gang om ugen eller mindre. Og hvis “de gående” blev syge, var deres symptomer mildere og de var sygere i kortere tid.

1