GODE TIPS TIL HÅNDTERING AF ALBUESMERTER

Smerten stammer fra ødelagte muskelfibre, men under normale omstændigheder reparerer kroppen sig selv, og smerten fortager sig. Men er du kommet til at overskride grænsen, så du får ondt, bør du tage dine smerter alvorligt og passe bedre på dig selv under træningen.

For mange repetitioner kan udløse smerter

Særligt mange repetitioner kan udløse smerter, som ikke umiddelbart vil gå væk. Der behøver ikke nødvendigvis være styrke involveret. Selv stillesiddende kontor- eller ”samlebånds”-arbejde med mange repetitive bevægelser kan udløse problemet. Ofte opstår det, fordi sener og muskler benyttes på en skævvredet måde. Det kan med tiden udvikle sig til en decideret forstuvning, hvor arvæv bygges op i området, og nedsætter eller måske ligefrem forhindrer blodomløbet.

Se også: LinusPro vitaminer og mineraler

Albuen er særligt udsat ved styrkeløft

Albuen er et af de led, som belastes i en let forvreden stilling, når man f.eks. træner med vægtstang. For at kunne holde om stangen, drejes albuen en smule unaturligt, og det kan føre til overbelastning. Der kan naturligvis også være andre årsager til albuesmerter, men vægtstangen er en helt typisk synder.

Hvis smerterne ikke fortager sig, gælder det først og fremmest om at lokalisere årsagen, og dernæst forsøge at undgå den pågældende øvelse en periode, så albuen får en chance for at komme sig.

Søg læge, hvis smerten fortsætter eller forværres

Hvis smerten er meget slem, eller hvis du oplever, at den ikke aftager over tid eller måske tvært imod forværres, bør du konsultere lægen. Det er dumt at lege macho og bide tænderne sammen, hvis der er tale om noget mere alvorligt, som måske kan udvikle sig til en permanent skade. Albuen er en central del af bevægeapparatet, og den skulle gerne være funktionel resten af livet!

Skift vægtstangen ud med håndvægte

Hvis du, som så mange andre før dig, konstaterer, at problemet måske kan skyldes brug af vægtstang eller tilsvarende redskaber, som kræver et let vrid i albuen under belastning, bør du holde en pause. Er du seriøs omkring din sport, vil du formentlig meget gerne undgå for lang en pause, og løsningen kunne være håndvægte. Håndvægtene giver nemlig mulighed for at løfte uden vrid i albuen, og det kan meget vel være den bedste løsning i en periode.

Hjælper det ikke umiddelbart at skifte til håndvægte, bør du overveje at skåne albuen yderligere. Det kan du gøre ved at undgå de øvelser, der arbejder isoleret på biceps, triceps og skuldre. Kør i stedet full-body-øvelser som f.eks. push-ups og pull-ups. Her er der flere muskler i brug, og det skåner albuen, uden at det behøver at gå ud over din træning overordnet set.

Vi har dog også nogle små tips, som måske kan hjælpe på situationen, og som i det hele taget vil vær en god ide at få indført, albuesmerter eller ej. De virker nemlig også forebyggende, og det er som bekendt endnu bedre end at skulle helbrede:

Se også: LinusPro kreatinpulver

Tip 1: Invester i en omgang massage

Muskelspændinger kan bygge op over alt i kroppen, og influere på den resterende del. Dine albuesmerter kan faktisk godt helt eller delvist være fremprovokeret af muskelspændinger i overkroppen. Invester i en tur til massøren fra tid til anden – det er ren wellness, og kan både forebygge og løse en lang række problemer og smerter.

Tip 2: Lav strækøvelser med de udsatte led

Når du træner skuldre, håndled og albuer, kan musklerne beskadige det bløde væv omkring leddene. Strækøvelser modvirker problemet, og bør indgå i enhver træningsplan. Der er også stor evidens for, at udstrækning er befordrende for hypertrofi i det hele taget. Så du har intet at tabe, men alt at vinde.

Tip 3: Pas på din fedtsyrebalance

Nyere forskning har vist, at fedtsyrebalancen er helt afgørende for en lang række af kroppens funktioner, såvel fysisk som psykisk, herunder også smøring af leddene. Det betyder i praksis, at du skal forsøge at holde igen med Omega6-fedtsyrerne fra f.eks. fastfood, og i stedet skrue op for Omega3-indtaget ved at indtage fed fisk, hørfrø, fiskeolie eller andre gode OMEGA-3 kilder. Kroppens fedtsyrebalance skal opbygges over tid, så begynd allerede i dag.

Opsummering

Det vil være en rigtig god ide at indføre de nævnte forebyggende tips i din dagligdag. Vær opmærksom på belastende vrid i albuen, og skift til alternative øvelser for en tid, hvis du mærker vedvarende smerter.

Hvis du ikke ret hurtigt oplever, at smerterne begynder at fortage sig, bør du konsultere lægen for en sikkerheds skyld.

Billeder:
NYBONEANDJOINT.COM

CHARLOTTECHIRONC.COM