OCR står for Obstacle Course Racing, som betegner et militært inspireret forhindringsløb. Det er en forholdsvis ny sport i Danmark, som har tenderet siden 2014, men har alligevel formået at placere sig i blandt toppen af voksende sportsgrene. Ikke kun i Danmark, men på verdensplan er der sket en rivende udvikling. Siden 2014 har antallet af deltagere været stigende – og det skyldes til dels at man ikke længere ”bare” vil gennemføre et almindeligt løb som fx halvmaraton, men deltagerne ønsker ekstreme udfordringer undervejs i løbet. Det er en ny form for funktionel træning, der omfatter en række passager af diverse forhindringer.

OCR løb er et løb, som kræver at din krop kan klare fysiske udfordringer inden for både styrke, udholdenhed, kondition og balance. OCR giver deltagerne en perfekt variation af kondition, udholdenhed og styrke og giver dig derfor en god all-round formforbedring.

Se også: LinusPro WHEY100 Proteinpulver

Hvordan kommer man i gang og hvem kan gennemføre et OCR?

Personer med en god grundform vil kunne gennemføre et OCR løb – og for dem som måske ikke er i form, er det vigtigt, at man træner godt og grundigt op til det, for at undgå skader ved gennemførelse. Det tager tid at forberede muskler, sener og led til de hårde belastninger som kroppen bliver udsat for ved gennemførelse af et OCR.

Når man træner til et OCR, kan det være en fordel at træne en alsidig og funktionel træning med udstyr fx fra en forhindringsbane, for at forbedre kroppen på at gennemføre et forhindringsløb udover det sædvanlige. Her er det særligt vigtigt at du træner din grundstyrke, eksplosivitet og udholdenhed. Du kan træne til OCR både udendørs og visse steder indendørs på bl.a. militære forhindringsbaner, legepladser, gymnastikcentre og få udvalgte fitness centre.

Guideliste til din pakkeliste:

Vi har lavet en lille kort oversigt over, hvad du skal have med, når du skal gennemføre et OCR:

image.png

  • Rygsæk
  • En plastikpose til dit tøj
  • Håndklæde
  • Skiftetøj
  • Ekstra trøje, uanset årstiden
  • Skiftesko
  • Vandflaske
  • Energi/snacks
Udfordringerne ved OCR:
  • Det anbefales derfor at du får lavet et træningsprogram, som tager højde for disse forhindringer og for at du kan gennemføre et OCR uden efterfølgende skader. Når du har gennemført et OCR, så er det vigtigt at du lader kroppen restituere ordentligt!
  • Det er en intensiv form for kredsløbstræning
  • Du får en forbedret udholdenhed
  • Og så er det ikke mindst en særdeles effektiv fedtforbrænding, hvor du på sigt vil få reduceret mængden af kropsfedt.
  • OCR kan være ekstremt og kræver derfor en lang og grundig optræning til de svære løb
  • Forhindringsbanetræning kræver en god fysisk form
  • Forbedring af din banetræning har en vis skadesrisiko
Fordelene ved at træne til OCR er:
  • Det er mentalt og fysisk udfordrende, udviklende for krop og sind og ikke mindst sjovt
  • Du får en varieret og funktionel træning