Du er her

Hvilke Kosttilskud Burde Du Kvinder Bruge?

Hvilke kosttilskud bør du tage som kvinde?

Booster, ZMA, kreatin og omega 3 – listen er lang! Der er nok at vælge imellem, når det kommer til diverse tilskud som efter sigende både skulle gøre os stærkere, slankere, få os til at sove bedre og ydermere give stærke negle og hår. Det kan være lidt af en jungle for den almene forbruger (og selv for den professionelle atlet), for har du som kvinde (og mand!) virkelig brug for 10 forskellige pillebægre i køkkenet, når du egentlig ”bare” gerne vil øge din styrke, gå lidt ned i fedtprocent og din træningsmængde ligger pænt under 10-15 ugentlige timer?

Det er faktisk ikke så svært, og dit fokus bør ligge på god og næringsfuld mad, tilstrækkeligt med søvn og sidst, men bestemt ikke mindst, at give den ordentlig gas til træning. Det har du sikkert hørt mange gange før, men det bliver ikke mindre korrekt eller relevant af at høre det igen J En ting er dog sikkert: kosttilskud kan hjælpe dig med at opnå dine mål og generelt hjælpe kroppen med at få den næring, som den har brug for. Dit job består af at sørge for at træne godt og spise fornuftigt, og gør du det, så vil du også mærke og se en effekt ved brug af visse tilskud. For at udtrykke mig helt eksplicit en sidste gang: Kebab og jordbærkage blandet med WHEY, er ikke (stadig) løsningen, hvis du vil have det bedste ud af din krop. Når det så er sagt, så er der selvfølgelig en håndfuld produkter, som du med god grund kan bruge som et supplement i forbindelse med din træning og ernæring.

Læs også: Sådan finder du en træningsmakker via de sociale medier

Nedenfor har jeg sammensat en liste af de produkter, som jeg selv har gjort brug af i efterhånden mange år. Jeg vil mene, at jeg som tidligere olympisk svømmer virkelig har gennemtestet en habil del af markedet, og kan derfor nu med en god portion erfaring give min subjektive mening og vurdering: du har ikke brug for alt hvad markedet har at tilbyde. Du har højest brug for cirka 3-5 gode kvalitetsprodukter. De følgende produkter er alt hvad jeg i dag benytter mig af.

 

DE TO VIGTIGSTE

LinusPro Nutrition Whey IsolatWHEY ISO proteinpulver

Supplementet over dem alle: Whey proteinpulver. Og bedre endnu; Whey Isolat. Protein er en af de absolut vigtigste byggesten for os, og endnu vigtigere bliver det, når du er fysisk aktiv. Whey isolat optages meget hurtig i kroppen, hvilket også er grunden til, at det anbefales at indtage det relativt hurtigt efter endt træning. Whey består desuden af en høj dosis BCAA hvis opgave og funktion er at levere godt brændstof til musklerne og stimulere proteinsyntesen.

Et godt proteinpulver kan hjælpe dig med at opbygge muskelmasse, øge din fedtforbrænding, forbedre din insulinsensitivitet – for bare at nævne et par af fordelene.

Måtte jeg kun vælge et eneste supplement, ville jeg til enhver tid vælge proteinpulver.

Jeg (171cm og 63kg) doserer med 30g efter endt træning.

PurePharma Omega 3

Jeg havde en lang årrække, hvor jeg ikke spiste nok fisk og andre sunde fedtsyrer. Der fik jeg den klare besked fra et par kostrådgivere fra Team Danmark, at fra nu af stod den på Omega 3 piller flere gange om dagen for at få dækket mit behov for de essentielle fedtsyre ALA, EPA og DHA. Din krop og din hjerne har stærkt brug for disse fedtsyrer. En pille skal aldrig erstatte den ægte vare, men et kvalitativt Omega 3-produkt, som min favorit fra PurePharma, kan man bare ikke går galt i byen med. Heller ikke selvom man måske formår at spise madvarer som fisk et par gange om ugen. Omega 3 hjælper dig til at ligge på den sikre side, og din krop vil takke dig for det. Jeg selv tilpasser min ugentlige dosis en smule efter hvordan jeg ved, at min ernæring for ugen cirka kommer til at se ud.

 

DE TO JOKERE

LinusPro Nutrition Kasein

Vi har det føromtalte Whey Isolat, som hurtigt optages i kroppen, og så har vi Kasein proteinpulver, som kroppen optager væsentligt langsommere (ofte over 8 timer). Kasein bruger du, når kroppen ikke har øjeblikket brug, men hvor proteinet helst skal frigives og optages over flere timer. Det mest oplagte er selvfølgelig at indtage en kaseinshake inden du går i seng, hvilket du med fordel kan gøre. Jeg selv tager det for det meste inden sengetid på træningsdage og ikke på dage, hvor jeg ikke har trænet. Hvad jeg derimod gør, er, at jeg meget ofte blander kasein i min havregrød om morgenen. På den måde sikrer jeg mig en god portion protein, som stille og roligt bliver frigivet i kroppen i løbet af morgenen og dagen. Dette er en personlig præference, men et tip/idé, som jeg klart kan anbefale.

Jeg tager ca. 30g blandet med vand enten om morgenen eller om aftenen inden jeg går i seng.

LinusPro Nutrition Kreatin

Kreatin Til kvinderKreatin er et stof, som vores krop selv producerer. Stoffet er ekstremt vigtigt for fx sportsudøvere, når der skal reageres kraftfuldt som fx ved en 100m sprint. Vi kan gennem kreatin supplement hjælpe vores krop med at holde vores kreatindepoter fyldte, så de ikke så let udtømmes. Kreatin kan ydermere have en god effekt på muskelcellerne.

Kreatin er et meget omdiskuteret kosttilskud, og det virker ikke på alle. Jeg har gode erfaringer med kreatin, så jeg vil anbefale, at du tester det over nogle måneder. På den måde kan du danne dig et billede af, om det har en positiv effekt for dig og din træning.

Jeg tager 2-3g kreatin dagligt.