Hvad er kreatin?

De fleste kender kreatin eller har hørt om det før, men de færreste bruger det kontinuerligt som supplement. Kreatin er et af de få veldokumenterede kosttilskud, som har tydelig evidensbaseret effekt på både muskelstyrke og -masse.

Kreatin er et naturligt energigivende stof, som alle mennesker producerer til en vis grad. Men kroppens produktion kan variere, og produktionen fylder sjældent vores kreatinlagre helt op. Derfor anbefaler vi hos LinusPro, at indtage kreatin som kosttilskud for at opnå maksimalt udbytte af din træning! Kreatin binder samtidigt en del vand i kroppens muskler, hvilket medvirker til større volumen og et mere ”pumpet” look. Udover at være muskelstimulerende har flere undersøgelser også påvist, at kreatin er gavnlig for både hjerneaktivitet, knogler og lever.

Læs mere om LinusPro kreatin HER!

Man kan spørge undrende hvorfor, men måske kreatin bare er blevet glemt i forbrugernes søgen efter mirakelmidlet?

Nutidens hype omkring nye banebrydende kosttilskud er ofte ikke pengene værd. Hos LinusPro holder vi det simpelt, for vi ved, at kreatin er alle pengene værd – det virker!

Kreatin bidrager til:
  • Øget muskelstyrke
  • Øget muskelmasse
  • Bedre restitution
Hvor meget og hvornår?

Hos LinusPro anbefaler vi, at du indtager kreatin hver dag, også på træningsfrie dage. Indtaget af kreatin på træningsfrie dage opbygger musklernes lagre til næste træningspas. Derfor er et kontinuerligt indtag vigtigt. 

Vi anbefaler en daglig dosis på 3 gram, som gerne må indtages sammen med nogle hurtige kulhydrater (f.eks. juice eller frugt) efter træning. De hurtige kulhydrater hjælper til bedre og hurtigere optagelse af kreatin og er derfor fordelagtig. 

Vi tilbyder rådgivning i form af personlige kostplaner. Se nærmere HER.

Hvordan og hvorfor?

Kreatin er et lille peptid-molekyle bestående af de tre aminosyrer L-arginin, glycin og methionin. Kreatin produceres i kroppen, men findes også i de fleste animalske fødevarer som f.eks. kød eller æg. Kreatinsyntesen foregår primært i leveren, nyrerne og bugspytkirtlen. Kroppen producerer ca. 1 gram om dagen, mens resten fås gennem kosten (1-2 gram). Kreatin lagres mest af alt i kroppens skeletmuskler som kreatinfosfat, hvorfra det senere frigives under fysisk belastning. Musklernes grundlæggende energikilde består i ATP (adenosintrifosfat), som bliver spaltet til ADP+P (adenosindifosfat + fosfat). Ved at spalte en fosfatgruppe væk fra det oprindelige ATP-molekyle, bliver en stor mængde energi frigivet, som bruges til muskelkontraktion. Hvis kreatinfosfat er til stede, kan kreatinfosfat afgive sin fosfatgruppe til ADP. På den måde bliver ADP omdannet tilbage til ATP og kan nu bruges igen til at frigive energi. Det giver dig muligheden for at kunne træne både længere og hårdere under kortvarige præstationer som ved styrketræning! 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8203511>
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15595301
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14694498
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/586#section=Top