Hun er 34 år og står skarpere end nogensinde. 177 cm høj, slank som en model og tonet at se på. Det er seks år siden, Mie Skov sagde farvel til karrieren som professionel bordtennisspiller, men hun er i sit livs bedste form mentalt og fysisk, siger hun.

Læs her om hendes rejse mod OL i 2021 – og om hvordan hun holder sig skarp, sund og glad.

INTERVIEW

Hun kvalificerede sig til OL i 2012, året efter vandt hun Vild med Dans sammen med Mads Vad og blev hele Danmarks danse-darling – og året efter, i 2014, tog hun beslutningen om at indstille sin professionelle bordtenniskarriere. Det var et stop for 20 års hård træning og en sportskarriere på absolut topniveau.

Indtil for nylig.

Nu har Mie Skov nemlig sat sig et nyt mål – hun vil kvalificere sig til OL i 2021.

Det kan jeg sgu godt nå!

Ideen opstod en sommermorgen, da hun og sønnen Benjamin Noah sad midt i de ristede rugbrødsmadder. Pludselig stivnede hun. I stuen kørte radioen, og en nyhed fik hende til at stoppe op midt i en bevægelse og tysse på sin femårige. OL i 2020 var aflyst på grund af corona. Udskudt til 2021, lød det.

-Det kan jeg sgu godt nå! Lød en uventet stemme i Mies hoved, hun følte en underlig eufori og fik gåsehud over hele kroppen.

-Jeg vil gøre det, og muligheden for at kvalificere mig til OL igen er i spil på ny!

34 år og i sit livs bedste form

Mie Skov havde ellers for længst sat en stopper for karrieren. I 2014 – efter sin sejr i tv-programmet Vild med Dans, havde hun følt en trang til at gøre noget andet.

Måske var hun træt, måske trængte hun til at mærke livet uden elitetræning og den konstante jagt efter medaljer. I hvert fald havde deltagelsen i det populære danseprogram lært hende nye ting om sig selv – hun havde ”mærket en ny mere feminin og blød side” og givet sig selv ro til at tænke over, hvad hun ville med sit liv. Det var i den periode, hun mærkede, at hun var gladere, end hun længe havde følt sig. Faktisk havde hun i et stykke tid ikke været rigtig glad, gik det op for hende.

Det blev begyndelsen på et nyt kapitel og et liv uden seks-syv timers daglig træning. Hun blev mor til en dejlig dreng. Hun uddannede sig til personlig coach og supplerede med en personlig træner- og ernæringsuddannelse. Hun etablerede sin egen virksomhed ”Raise the Barre”, som personlig coach og træner for elitesportsudøvere, erhvervsfolk og ganske almindelige mennesker, som gerne vil flytte sig mentalt og fysisk – den kombination er nemlig uundgåelig for at lykkes.

Selvom hun er otte år ældre end dengang, hun deltog i OL, føler hun, at hun har en chance.

Godt nok er det at kvalificere sig i sig selv en udfordring. Til foråret venter en turnering med deltagelse af 70 topspillere fra hele Europa – kun fire bliver spiller sig frem til OL i Japan, så nåleøjet er super lille, fortæller hun.

Kost, søvn og selvkærlighed

Forskellen på Mie dengang og nu er nemlig en mental bevidsthed og balance mellem den feminine og maskuline energi.

Hun går efter at kvalificere sig, at vinde – selvfølgelig gør hun det, men hun slår ikke længere sig selv i hovedet, når hun ikke ender øverst på skamlen.

-Jeg var hård ved mig selv i mange år. Jeg følte, at hvis jeg tabte, var jeg ikke værd at elske og holde af. I dag ved jeg – og det lærer jeg andre i mit job som personlig coach – at det vigtigste er, at jeg er glad og føler en mening med det hele. At jeg sætter mig mål – men selv hvis jeg ikke når dem, så er der en stor læring i nederlag, og lysten til at ville prøve igen stiger automatisk. Jeg er ikke længere bange for at fejle og ser det som en nødvendighed for at udvikle mig.

Det er en enorm styrke at have fundet den ro, siger hun.

Pludselig er det ubehagelige pres væk – tilbage er kun den ivrige, passioneret, glade del af det at jagte et mål.

Modsat tidligere træner hun kun cirka tre timer effektivt om dagen med battet. Grundformen er i top – hun har passet på sig selv – og hun har ikke glemt, hvordan ”hun slår bolden over nettet”, som hun siger.

-Træning er bedst, når man har det så sjovt, at man ikke opdager, hvor hårdt det er. Der, hvor man ikke mærker, at man er ved at hoste lungerne ud af udmattelse, før man gør det!

Mie Skovs bedste råd om kost, motion og livsglæde

  1. Søvn, søvn, søvn!
    Når man som jeg er elitesportsudøver, er det vigtigt at restituere efter et hårdt dagligt træningsprogram. Jeg går ikke nødvendigvis i seng på et bestemt tidspunkt, men jeg sørger for at få mindst otte timers søvn. Jeg holder øje med kvaliteten af min søvn, og at jeg er i de rigtige søvncyklusser og når ned i den dybe søvn, som er nødvendig for kroppens restitution. (Mie sover med sin mors hjemmesyede sovemaske og ørepropper – det giver hende den bedst mulige uforstyrrede nattesøvn, som gør underværker).
     
  2. Dyrk det, som gør dig glad!
    Glæde er den vigtigste drivkraft. Sørg for at sætte dig mål, som gør dig ægte glad og giver dig mening. Ro er vigtigt for mig. Jeg er ikke den bekymrede type, jeg tror som udgangspunkt på, at jeg nok skal lykkes med det jeg sætter mig for. Men jeg slår ikke længere mig selv i hovedet, hvis jeg ikke gør.
     
  3. Kost – spis det, som virker for DIN krop!
    I alle årene har jeg levet sundt, og jeg har en personlig kostvejleder, som hjælper mig til at finde ud af, hvilken kost, som virker bedst for mig. Min kost er fuld af grøntsager, fisk og i mindre grad kød. Jeg spiser kød – bare ikke i samme omfang som tidligere.
     
  4. PROTEIN – hjælper kroppen til at klare presset
    De rigtige kosttilskud er vigtige for mig, fordi jeg lige nu har skruet ekstra op for træningen, og kroppen skal yde på topniveau. Et dagligt proteintilskud er f.eks. vigtigt for mig – jeg spiser proteintilskud fra LinusPro, for at min krop får de bedste betingelser for at restituere efter et hårdt program.

Vi anbefaler

169,00 DKK

Pris fra 125,- ved køb af 12 stk.

Om Mie Skov

  • 34 år, mangeårig professionel bordtennisspiller.
  • Har deltaget ved utallige mesterskaber med landsholdet, OL i 2012 – og vandt Vild med Dans i 2013.
  • Mor til Benjamin Noah på fem år.
  • Driver sin egen virksomhed Raise the Barre – hvor hun tilbyder coaching og personlig træning for private og elitesportsudøvere og erhvervsfolk.

Mie og tallet 13

Mie elsker tallet 13. Hun går langt for at få et hotelværelse med det ”rigtige” nummer – tallet skal helst være lige, men tallet 13 er undtagelsen:

-Tallet 13 er mit lykketal – jeg blev udtaget til OL en fredag den 13. – og den dag, jeg vandt VMD foran 1,1 mio. seere var en fredag den 13.!

0