TRÆNGER DU TIL MERE ENERGI I HVERDAGEN?

Føler du tit, at du mangler overskud til din træning? Så har du det som rigtig mange andre danskere. Alt for ofte vinder sofaen over de gode træningsvaner. Heldigvis kan du med ganske få kneb ændre dine vaner, så du får meget mere overskud i det daglige.

Når du føler, at du mangler energi i hverdagen og i træningscentret, skyldes det ofte, at du ikke får nok søvn, eller også spiser du forkert og for meget sukker. En optimal performance i træningscentret forudsætter, at du kan yde dit maksimale. Det kan du ikke, hvis du hele tiden føler dig træt og bombet.

Se også: LinusPro Energy Powder

Sørg for at få søvn nok

Betydningen af en god nats søvn kan slet ikke undervurderes. Den giver dig ikke blot energi til dagen, der kommer, men den har også betydning for dit helbred på sigt. Selvom de fleste ved, at en god nats søvn har stor indflydelse på energiniveauet, sover danskerne mindre og mindre og dårligere og dårligere.

En af de helt store søvnrøvere i hverdagen er computere, IPads og smartphones. Mange har fået den uvane, at de ligger i sengen og surfer på nettet.  Når du bliver udsat for det kunstige lys, som bærbare computere med videre udsender, hæmmes produktionen af søvnhormonet melatonin, ligesom opmærksomheden øges, og døgnrytmen forskydes, så det bliver sværere for dig at finde ro.

Konsekvenserne ved ikke at få nok søvn kan på sigt være, at stofskiftet og hormonbalancen forstyrres. Det kan medføre forøget risiko for diabetes, højt blodtryk med videre.

Uden søvn – ingen muskler

Hvis du træner for at opbygge muskler, betyder manglende søvn desuden, at du ikke får det optimale ud af din træning. For musklerne vokser mellem dine træningspas, og når du restituerer. Bare en nat med minimal søvn er nok til at sænke insulinsensitiviteten drastisk. Det betyder, at du slet ikke får det optimale ud af din træning, og du ikke giver din krop de optimale betingelser for at opbygge muskler.

Sådan får du bedre søvnvaner

Hvis du har dårlige søvnvaner eller lider af søvnløshed, er der heldigvis nogle enkelte regler, du kan efterleve, som med sikkerhed vil give dig bedre søvn og mere overskud i hverdagen.

1. Hold dig fra computeren, inden du skal sove

Mange har søvnproblemer, fordi de sidder og kigger på computer eller IPad, lige inden de skal sove. Lyset fra computeren påvirker hjernen og hæmmer produktionen af søvnhormonet. Læg computeren helt væk to timer inden, du skal sove.

2. Pas dine sengetider og gå tidligt i seng

Sørg for at komme i seng i ordentlig tid. Lad være med at blive hængende oppe foran fjernsynet til klokken halv tolv, når du skal op klokken halv 7 næste dag. Den bedste søvn får du, hvis du går i seng inden klokken 22.

3. Lad være med at spise sukker og drikke kaffe, inden du skal sove

Hold dig helt fra aftenkaffen. Koffein er et aktiverende middel. Undgå derfor at drikke kaffe efter klokken 17, hvis du har problemer med at falde i søvn. Hold dig også fra sukker, lige inden du skal gå til ro, for sukker få dit blodsukker helt op og ringe. Når det så falder henover natten, risikerer du at vågne og have problemer med at falde til ro igen.

4. Få motion og frisk luft

Sørg for at få masser af motion. Motion i bare 30 minutter om dagen forbedrer din søvn væsentligt. Dog skal du afholde dig fra at motionere, lige inden du skal sove, da det så kan gøre det vanskeligere at sove. Sex, lige inden du skal sove, har dog en positiv indvirkning på din søvn.

Se også: De mange sunde fordele ved gåture

5. Spis inden du skal sove

Lad være med at gå sulten i seng. Kroppen arbejder, når du sover, og har behov for energi. Derfor er det en rigtig god idé at tage en proteinshake, inden du går til ro. En kasein-proteinshake er det bedste valg, da det optages langsomt i kroppen og dermed giver næring til dine muskler gennem hele natten.

Hold dig fra sukkerfixet og spis sundt

Den træthed, som mange føler i hverdagen, skyldes ofte, at dit blodsukker svinger op og ned. Blodsukker er betegnelsen for mængden af sukker i blodet. Hver gang du spiser noget, der indeholder kulhydrater, hvad enten det er sukker eller stivelse, stiger blodsukkeret, fordi kulhydraterne omdannes til sukker.

Når blodsukkeret er helt i bund, vil du opleve en stor trang til sukker eller junk food. Hvis du giver efter for trangen og går ombord i slik og kager, vil du hurtigt opleve fornyet energi. Desværre forsvinder energien lynhurtigt, og du vil opleve at blive endnu mere træt og uoplagt end før. For at undgå disse op- og nedture i løbet af dagen, skal du sørge for, at dit blodsukker er stabilt. Det kan du gøre ved at spise flere mindre måltider i løbet af dagen. Gerne mellem 6 og 7 mindre måltider med et højt fiberindhold.

Fiberrige madvarer som eksempelvis grøntsager eller groft brød tager længere tid for kroppen at fordøje og er dermed med til at stabilisere blodsukkeret. En proteinshake er et glimrende og billigt mellemmåltid i stedet for et stykke chokolade, eller hvad du ellers kan finde på at spise i løbet af eftermiddagen. Hvis du følger disse råd, vil du opleve, at dit energiniveau stiger, og den træthed, du altid føler om eftermiddagen, forsvinder.

Energiprodukter som tilskud til en sund livsstil

Der findes også en række energiprodukter, som kan hjælpe dig med at få mere energi i hverdagen. Det er vigtigt at understrege, at disse produkter på ingen måde kan erstatte sund og varieret kost eller en god nats søvn. Derimod kan de være et supplement, der giver dig et ekstra energiboost i hverdagen og i træningslokalet.

Der findes både produkter som er baseret på ginseng-urten og koffeinprodukter, men der findes også et produkt, ”Energy Powder”, som rigtig mange sportsfolk har glæde af. Der er tale om energipulver, som er direkte designet til sportsgrene, hvor du har behov for et hurtigtvirkende energitilskud inden eller efter træningen.

Ofte indeholder produkterne et højt niveau af kulhydrater, som er vigtigt for din ydeevne, når du træner. Derfor kan disse produkter være et rigtig godt supplement til en sund livsstil i forhold til at yde det maksimale under træning.

 

Billeder:

FOODPHOTOSITE.COM
HUFFINGTONPOST.COM