Brystmusklerne giver støtte og styrke til arme og skuldre, og de giver modvægt i forhold til musklerne i den øverste del af ryggen. Og så er de typisk i fokus i træningscenteret.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Brystmusklerne er på engelsk kendt under navnet pecs, og det skyldes de latinske navne pectoralis major og pectoralis minor. Kvindens brystmuskler ligger under brysterne, hvorimod mandens brystmuskler befinder sig umiddelbart under huden.

Muskler i brystet

Brystmusklerne er sammen med armene er nok de muskler, som flest mænd fokuserer på, når de starter med styrketræning. Brystmusklerne er afgørende for at få et stærkt udseende, men som mere erfarne i træningscenteret ved, så skal der mere til end hårdt pumpede brystmuskler, hvis man vil være stærk og se stærk ud.

Det ændrer dog ikke på, at de store brystmuskler er en vigtig del af nærmest enhver styrketræningsrutine. Hvis du gerne vil blive større og stærkere så husk, at dine muskler har brug for protein i store mængder.

De store brystmuskler

Pectoralis major, der er den store ydre brystmuskel, er en muskel, som er let at træne, og som giver resultater, der er til at se. I forhold til overordnet styrke er brystmusklerne dog kun en del af ligningen, som også består af corestyrken, skuldre, nakke og arme med mere. Det kan derfor kun anbefales, hvis du er nybegynder indenfor styrketræning at gå efter en bred træning, eventuelt full-body, og ikke gå all in på brystmusklerne.

Brystmuskler i træningen

Når du træner brystmuskler, så vil du også aktivere dine triceps og den savtakkede brystmuskel serratus, der er mindre kendt. Du kommer også til at styrke dine skuldermuskler, navnlig den forreste del, og albuemusklen. Det er altså en række muskler, som bliver brugt, men med fokus på dine pecs, de store brystmuskler. Hvis du vil se nærmere på vores træningsprogram til bryst, så kan du finde det her.

En stolt og rank holdning

Et stærkt bryst kan have den meget positive sideeffekt, at den giver dig en rank og stolt holdning. At skyde brystet frem er en bevægelse, der indgyder selvtillid, og det at have et trænet bryst kan af samme årsag være med til at styrke selvtilliden.

Træning handler om mere end bare fysisk træning, det er også et arbejde med psyken gennem arbejdet med kroppen. Tænk på det næste gang du træner dine brystmuskler, måske er det også din selvtillid og den måde du indtager et rum på, som du træner.

Muskler i brystet og resten af kroppen

Vi har skrevet en række artikler om kroppens muskler, så du kan blive klogere på din egen krop og handle på de signaler, den sender dig. Du kan finde resten af artiklerne om kroppens muskler her.

Vi håber, at du kan blive inspireret til en bedre og mere udbytterig træning på den måde, som giver mest mening for dig. Muskeltræning er bygget på et fundament af hårdt arbejde, god teknik og et godt kostindtag, herunder med rigeligt protein og en passende mængde kalorier, så dine muskler har noget at leve af.