Viser alle 2 resultater

Energipulver

Optimal muskelopbygning forudsætter, at du yder dit bedste under hele træningspasset. Det sker kun, hvis musklerne på forhånd er velforsynede med det nødvendige brændstof, nemlig glykogen (kulhydrat). En nem og effektiv måde at opfylde sine glykogendepoter er ved at indtage energipulver. Det blandes nemt op med vand og optages hurtigt i kroppen, så du er klar til at præstere optimalt under din træning. Energipulveropløsningen kan indtages umiddelbart før træningen og eventuelt også undervejs, hvis det er et langs træningspas eller eksempelvis et maratonløb.


Hvad er energipulver?

Energipulver er et pulver, der blandes med vand for at give en energiskabende væske, der indtages i forbindelse med træning.

Energipulver består af hurtigtvirkende kulhydrater, som fungerer som brændstof ved udholdenhedskrævende aktiviteter. Netop kulhydrater er vigtige for præstationsevnen ved udholdenhedstræning og derfor indeholder energipulver masser af kulhydrater og en smule elektrolytter. Denne kombination giver de bedste forudsætninger for at opretholde en god væskebalance og opnå ekstra energi til træningen.

Energipulver optages hurtigt i kroppen, da det ikke først skal omdannes, som eksempelvis almindelige fødevarer. Det er derfor en god løsning, hvis man træner lige efter arbejde eller på andre tidspunkter, hvor der ikke er tid til at indtage et passende måltid før træningen.

Energipulver er godt til både udholdenhedstræning og eksplosiv træning som eksempelvis styrketræning. Det giver et ekstra energiboost, så kroppen kan holdes i gang i længere tid, tage flere gentagelser og generelt bare kan mere uden at løbe tør for energi og kræfter.

Det glykæmiske indeks

Det glykæmiske indeks er en oversigt over, hvor hurtigt blodsukkeret stiger, når man indtager en given fødevare. Det blev oprindeligt opfundet til diabetespatienter, da disse har brug for at vide, hvordan de skal regulere blodsukkeret, når de har spist.

Indekset går fra 1 til 100 og man inddeler i tre overordnede grupper:

  • Over 70 = højt glykæmisk indeks
  • 55-70 = medium glykæmisk indeks
  • Under 55 = lavt glykæmisk indeks

Referenceværdien er altså 100 og de forskellige fødevarer tildeles en værdi ud fra en sammenligning med sukker/franskbrød.

I forhold til træning og energipulver er det altså relevant at få efter fødevarer/produkter med et højt glykæmisk indeks, da disse vil give en hurtig stigning i blodsukkeret, hvilket vil give øget energi til træningen.

LinusPro energipulver

LinusPro Energy Powder er målrettet alle træningsformer, hvor der er brug for et hurtigvirkende energitilskud før-, under og/eller efter træningen.

Energipulveret er lavet på 100% maltodextrin – et højglykæmisk kulhydrat, som er letoptageligt og ikke binder væske. Maltodextrin er desuden kendt for sin lette og skånsomme optagelse i kroppen, som gør det perfekt til netop energipulver, hvor der er brug for at kroppen hurtigt kan optage stoffet, så du får gavn af det i din træning.

Kulhydrattypen maltodextrin ligger højt på det glykæmiske indeks og det er netop derfor, det er så velegnet til energipulver, det betyder nemlig, at det optages hurtigt i kroppen. Derudover har maltodextrin en lav osmolaritet, hvilket betyder, at molekylerne i denne type kulhydrat ikke binder væske. Dette er vigtigt i forbindelse med træning – særligt hvis man træner, når det er varmt – da kroppen er i risiko for dehydrering.

Vores energipulver fås i to forskellige smagsvarianter:

  • Appelsin
  • Lemon

Begge varianter er naturligvis af højeste kvalitet, så du kan få mest muligt ud af din træning.

Lav eksempelvis en isotonisk energidrik med 6-7% LinusPro Energy Powder per 500-1000 ml.

Hvis du vil have en endnu nemmere løsning at supplere med, kan du prøve vores ENERGIDRIK, som ligeledes giver et energiboost før træningen og som naturligvis er drikkeklar, når du åbner dåsen.

Energipulver til træning

Når man dyrker udholdenhedskrævende motion, er der risiko for dehydrering, særligt hvis man træner, når det er varmt og hvis man ikke sørger for at fylde kroppens kulhydratdepoter op.

For at forebygge dehydrering kan man indtage hurtige kulhydrater før- og eventuelt under træning, afhængigt af hvor længe man træner og hvor varmt det er. En nem kilde til hurtige kulhydrater er energipulver, som kan blandes op med vand og derved hurtigt optages i kroppen.

En tommelfingerregel siger, at man skal indtage cirka 60 gram kulhydrat per time under længerevarende aktiviteter som for eksempel maratonløb.

Det kan også være en god idé at bruge energipulver efter træning for at fremme restitutionen og proteinoptagelse. Prøv også gerneKREATIN, som ligeledes er et tilskud, der giver kroppen ekstra energi. Det er især anvendeligt ved eksplosiv træning med høj intensitet.