Laktoseintolerans eller mælkesukkerintolerance er et optagelsesproblem, som nogle personer har med mælkesukker/laktose. Dette er ikke det samme som mælkeallergi, hvilket er en stærkere reaktion på proteinerne i mælkeprodukter.

Laktose og mælkesukker er det samme. Laktose er sukkerarter, som findes naturligt i mælk. Nogle personer har svært ved at nedbryde og optage mælkesukker i mave-tarmkanalen og får derfor symptomerne på laktoseintolerans; oppustet mave, mavesmerter og diarre. Laktoseintolerans er en ufarlig tilstand, men er naturligvis en ubehagelig tilstand at være i.

Tyndtarmen er den største synder i forbindelse med optagelsen af laktose, da tyndtarmen skal spalte laktose ved hjælp af enzymet laktase. Hvis denne spaltning ikke finder sted, vil mave-tarmsystemet reagere, og de nævnte symptomer opstår.

Laktoseintolerans og proteinpulver

Proteinpulver er en optimal løsning til bodybuildere, styrkeløftere og atleter, som har et øget behov for protein. Men da proteinpulver er baseret på mælk via whey protein, kan der opstå gener ved brug. De fleste personer med laktoseintolerans kan benytte sig af proteinpulver baseret på whey proteinisolat.

Whey proteinisolat som LinusPro WHEY ISO indeholder meget lave mængder laktose, kun ca. 1-1,5 % pr. 100 gram proteinpulver. Man burde derfor ikke opleve gener ved at benytte et proteinpulver som dette i ens træning.

Whey proteinkoncentrat som LinusPro WHEY100 indeholder mere laktose, ca. 6-6,5 % pr. 100 gram proteinpulver. Laktoseindholdet er lidt højere, og det anbefales, at man benytter whey proteinisolat frem for almindelig whey protein, hvis man er meget følsom over for laktose. Man kan ikke angive en grænsemængde for, hvor meget laktose, der kan indtages uden gener, da reaktionen og toleransen varierer meget fra person til person. Ligeledes har koncentrationen af laktose i forhold til resten af måltidet en betydning.