Musklerne i og omkring hoften er vigtige at være opmærksomme på, især hvis du har et arbejde, hvor du sidder meget ned. Træning og alsidig bevægelse af din hoftemuskulatur er vigtigt, ikke bare for udseendet, men også for din krops velvære og balance.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 05-04-2022

Værd at vide!

Din krop har 18 muskler, der forbinder hoften og bækkenet. Dette er blot nogle af de muskler, som er i spil omkring hoften. Hoften i sig selv er et led, og er derfor ofte en overset kropsdel i styrketræning.

Hvilke muskler består hoften af?

Selvom hoften er et led, så er den helt central for både de muskler, der hæfter fra hofteleddet til bækkenet, og for lår- og ballemusklerne. Du har måske hørt om hoftebøjere og hoftestrækkere. Hoftebøjerne er dine forreste lårmuskler, og hoftestrækkerne er dine ballemuskler. Det er disse muskler, der primært styrer, hvor din hofte befinder sig. Inde i hoften er der så de 18 nævnte muskler, der forbinder til bækkenet, og udøver en række mindre justeringer og finmotoriske bevægelser inde i hoften.

Hvilken rolle spiller hoftemusklerne?

Det er særligt hoftestrækkere og hoftebøjerne, der er værd at være bevidst om, fordi mange mennesker arbejder bag en computer, eller siddende på anden måde. Det gør, at dine hoftebøjere på låret befinder sig i en forkortet form alle disse timer, hvor du sidder ned, mens dine hoftestrækkere i ballen befinder sig i en udstrakt form. Når du står op, så er dine muskler i balance, men hvis du sidder ned i mange timer hver dag, så bliver dine muskler påvirket negativt. Det kan give smerter, stivhed og en dårlig kropsholdning når du går. Hvis hoftebøjerne i låret er blevet korte og stramme, så trækker de din krop ned i en dårlig holdning. Det er altså meget værdifuldt at modarbejde denne effekt, hvis du har mange timer, hvor du sidder ned i hverdagen.

Forstå din hoftes betydning

Din hofte og dens muskler giver dig stabilitet når du står, går og løber, og hvis du har en svag hofte, så risikerer du blandt andet at få knæskader, da dit knæ ikke får den støtte fra hoften, som det har brug for. Du vil derfor komme til at bruge dit knæ for meget og på en forkert måde. Hoften er også vigtig når du skal finde og holde balancen, så en stærk og fleksibel hoftemuskulatur er en vigtig del af din sunde krop.

Smerter i hoften

Der kan være flere årsager til smerter i hoften, og det kan både være musklerne i hoften eller senerne, der gør ondt. Det er også muligt, at det er slimsække eller brusk, der er årsag til smerterne. Smerterne kan være et resultat af en overbelastning, eller af at din hofte ikke har været benyttet på en alsidig måde. Det er typisk at komme til at forstrække en muskel når du træner, og det er en fornemmelse, som du nok kender. Hvis du er kommet op i årene, så er det også en mulig årsag til, at der kommer stivhed og smerter i dit hofteled.

Hoftemusklerne, baller og lår

Som du kan se, så er der mange gode grunde til at træne musklerne i hoften, og det er inden vi overhovedet har nævnt baller og lår, som ofte er et fokus i træningscenteret.

Hvis du gerne vil styrke dine hofter, og forebygge senere stivhed og smerter, så vil dine øvelser helt uundgåeligt også træne baller og lår. Stærke, aktive og velfungerende hoftestrækkere og hoftebøjere giver dig altså både et sundt hofteparti, og nogle flotte baller og lår. Det gælder desuden uanset om du er mand eller kvinde, selvom baller og lår ofte bliver fremhævet i træning, der er målrettet kvinder.

Hvis du er nysgerrig på kroppens andre muskler, så kan du gå til vores samling af artikler om kroppens muskler lige her.