Når du løber bruger du mange af kroppens muskler, hvilket gør løb til en god og alsidig konditionstræning. Det er ikke kun benenes muskler, som aktiveres, men muskler over det meste af kroppen.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 05-04-2022

Værd at vide!

Løb giver mange stød, og derfor kan især langdistanceløb være hårdt for knæene. Find nogle sko, der passer perfekt til din krop, så du kan undgå skader og ubehag.

Løb træner dine muskler

Løb træner og styrker dine muskler, men det er ikke decideret styrketræning, det drejer sig om, men konditionstræning. Til gengæld bliver en lang række muskler sat i gang når du løber, og løb giver dig derfor en grundstyrke foruden en god kondition. Her er de muskler, som du bruger når du løber:

  • Hele benet. Det vil sige både for- og baglår, lægmuskler og alle de små støttemuskler.
  • Rygmusklerne
  • Mavemusklerne
  • Musklerne i dine arme og skuldre.

Selvom den primære belastning er på dine ben, så kan dine benmuskler ikke klare fremdriften alene. Hele din krop er spændt og i arbejde, når du løber. Derfor er løb en god måde at få sikret en minimumstræning af alle kroppens muskler. Benene er i fokus, men resten af kroppens muskler nyder også godt af løb.

Hvilke muskler bruges når du sprinter?

Har du spekuleret på, om der er forskel på hvilke muskler du bruger, når du sprinter og løber normalt? De afgørende muskler i brug er de samme, men intensiteten i sprint gør en forskel. I sprint er du mere eksplosiv, og du afhænger derfor mindre af kondition, og mere af styrke. Derfor er sprint også nærmere styrketræning, end almindeligt løb er det. For at sprinte, så aktiverer du dine mavemuskler, og deres rolle i sprinten er større, end deres rolle er i løb. Derudover så er det stadig benenes muskler, der trækker læsset, når du sprinter.

Løb og sprint er kondition, men også styrke

Både løb og sprint er frem for alt måder at bevæge sig på, der udfordrer og forbedrer din kondition. Det betyder, at du har brug for en god vejrtrækning, så du kan få ilt til kroppen, og din udholdenhed bliver sat på en prøve. Når det er sagt, så er løb også muskelstyrkende. Det er især dine benmuskler, der bliver større og stærkere af løb og sprint, men alle muskler i kroppen kommer stærkere ud på den anden side, hvis du begynder at løbe jævnligt. Omvendt er styrketræning også en god måde at understøtte dit løbepotentiale. Hvis din muskler har mere overskud, så kan din krop bruge flere ressourcer på den konditionsmæssige udfordring på løbeturen.

Anerkend de muskler, der bruges, når du løber

Hvis du er typen, der frem for alt er interesseret i styrketræning, men også gerne vil holde konditionen og det atletiske look ved lige, så bør du ikke undervurdere løb. Løb er en hård fysisk aktivitet, som aktiverer muskler i ryg, mave, skuldre og arme, foruden dine benmuskler. Løb giver dig derfor en allroundstyrke, som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med at løfte tungt, men som får trænet mange små muskler, som du ikke så let kan få trænet i et træningscenter. Løb er også en god måde at forbrænde energi på, hvilket kan være relevant i forhold til dine træningsmål.

Sund løbetræning for dine muskler

Dine muskler har godt af alsidig aktivitet, og hvis du kan krydre din styrketræning med en ugentlig løbetræning, eventuelt med indlagte intervaller af sprint, så har du meget at vinde. Alsidighed er nøglen til grundstyrke og en sund krop, der er klar til alle de nye udfordringer, som du og livet kaster efter den. Hvis du gerne vil blive klogere på kroppens muskler, så prøv at læs vores andre artikler – du kan finde overblikket over dem her.