Inflammation betyder betændelse, og inflammation i muskler og sener er kroppens reaktion på overbelastning. Det er kroppen, der prøver at hele skaderne, og samtidigt fortælle dig, at du skal sætte farten ned.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 05-04-2022

Værd at vide!

Inflammation er både betegnelsen for det, der sker, når du får en infektion, og den reaktion, som kroppen har på overbelastning i muskler og sener. Vi plejer at bruge det danske ord betændelse, når der er en infektion, men det kan hurtigt blive blandet sammen, da inflammation og betændelse er synonymer.

Hvad er inflammation?

Når vi danskere siger betændelse, så tænker mange af os nok umiddelbart på et betændt sår. Men hvis du ser på det lægelige udtryk inflammation, så peger det på at kroppen er “i flammer”. Det billede er der faktisk også i det danske ord betændelse, selvom vi ikke tænker på det til hverdag. Kroppen er betændt, som om der var ild i den. Følelsen af varme, smerte og rød, hævet hud giver billedet af en krop, der brænder. Det der foregår er, at kroppen prøver at bekæmpe infektionen eller udbedre skader i muskler og sener. I resten af artiklen stiller vi skarpt på inflammation i kroppen efter en overbelastning.

Inflammation i dine muskler og sener

Hvis du overbelaster din krop, enten ved få hårde bevægelser, eller ved for mange gentagelser af den samme bevægelse, så kan der komme små rifter og skader i muskelfibrene og senerne. Det er skader, som overstiger de “sunde” skader, som kommer af en afbalanceret træning, og som giver dig ømme muskler i en dag eller to. Når din krop opdager, at du er skadet, så beskytter den området, ved at sætte gang i en inflammationsreaktion. Så gør det ondt, og du kan mærke, at du skal holde den skadede kropsdel i ro. 

Forebyg inflammation i muskler og sener

Hvad kan du så gøre for at undgå inflammation? Første råd er at undgå overbelastning, og at gentage den samme bevægelse igen og igen. Du skal huske at varme op inden træning, og at strække ud efter træning. Udstrækning har vist sig at være godt både som forebyggelse og som middel til at hele op, hvis du har fået skader i muskler eller sener, der viser sig i form af en inflammation. De mindre skader, som det for de fleste drejer sig om, kan din krop godt hele, hvis du giver den ro, og de bedste muligheder for at gøre sit arbejde. Udstrækning forbedrer blodcirkulationen, hvilket er rigtig godt, når din krop skal udbedre skader i muskelfibre og sener.

Kost, ernæring og inflammation

Udover de gode råd, som du lige har læst, så kan du også spise en kost, der modvirker at din krop går i selvsving med inflammationsreaktioner. Når du træner jævnligt, så befinder du dig måske på en knivsæg mellem den optimale træning, der gør dig stærkere uge for uge, og en overtræning, der sætter gang i inflammation. Hvis du samtidig spiser den forkerte kost, så kan din krop komme til at overreagere, og tro at du er skadet, selvom det ikke helt er tilfældet. Eksperter taler om inflammatorisk og anti-inflammatorisk kost, og selvom vi ikke kan gå i dybden her, så kan du få nogle gode anti-inflammatoriske kosttips med på vejen:

  • Undgå cigaretrøg
  • Undgå de hurtige kulhydrater
  • Undgå mættet fedt
  • Spis råvarer med højt niveau af antioxidanter
  • Spis 3-5 gram fiskeolie hver dag

Inflammation i muskler og din læge

Hvis du igen og igen oplever at have smerter i led, muskler og sener, så er det måske nødvendigt at tale med din læge, så I kan komme til bunds i årsagen til smerterne. Måske har du vænnet dig til en træningsform, som din krop ikke er rustet til på den lange bane, eller måske er der noget helt andet, der ligger bag dine smerter. Det er vigtigt at forstå sin krop, især når du træner, eller på anden måde er aktiv og gerne vil være kropsbevidst. Derfor har vi lavet en række forskellige artikler om kroppens muskler, og du kan finde overblikket lige her.