Forstå dine muskler, så du kan træne på den måde, der passer til dine mål, og som passer på din krop. Her på siden kan du læse om kroppens muskler, og du kan finde links til vores artikler om kroppens forskellige muskelgrupper, og om hvordan du øger din muskelmasse.

 

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Dine muskler samarbejder med skelettet og dine led, og samlet kaldes det for det muskuloskeletale system. Det er et samlet system, og du kan med fordel mærke efter, hvad især dine led fortæller dig, når du træner, så du undgår smerter og skader i led.

Kombinér viden om musklerne med klog træning

Hvis du gerne vil styrketræne, så er det nok fordi, du gerne vil have stærkere og større muskler. For atleter og sportsudøvere er størrelsen ikke afgørende, men for de fleste, der kaster sig over styrketræning, har en øgning af muskelmassen også meget at sige.

Det er godt at vide, hvad man arbejder med, og derfor har vi skrevet en række artikler til dig, der gerne vil blive klogere på musklerne i kroppen. Det kan forhåbentligt hjælpe dig i din daglige træning, eller når du forbereder dit træningsprogram, så du er sikker på at arbejde med og ikke imod dig selv.

Superkompensation i musklerne

Har du hørt om superkompensation? Det er det afgørende princip, som gør, at du bliver stærkere af styrketræning. Når du træner, så påfører du meget små skader til dine muskler, men når din krop restituerer efter træningen, så bruger kroppen tiden til at reparere og forstærke der, hvor der var påført belastning.

Det er en fantastisk smart mekanisme i din krop, som gør, at du er klar til næste styrkeudfordring, men denne gang lidt stærkere end før. Det afgørende du kan tage med fra det faktum er, at din hviletid er lige så vigtig som din træningstid.

Sådan hænger muskler og nervesystemet sammen

Når du styrketræner, er det også dine nerver som bliver trænet. Det betyder i praksis, at kommunikationen mellem muskler og nerver forbedres, så din måde at bruge musklerne på bliver forbedret. Det er en af grundene til, at du kan opleve at blive stærkere uden at blive større. Det skyldes i det tilfælde, at samspillet mellem nerver og muskler er blevet forbedret. I andre tilfælde vil det handle om, at du ikke får nok at spise – at der simpelthen ikke er energi nok i din krop til forøgelse af muskelmasse.

Det gode ved en stærk muskelmasse

Du har måske ikke brug for en salgstale for at styrketræne, men det er godt at kende til nogle af de andre fordele ved en stærk og god muskelmasse. Hvis ikke andet, kan det måske motivere dig, når du har svært ved at finde motivationen til at komme ned og træne.

  • Øget muskelmasse giver en øget fedtforbrænding
  • Bedre teknik, fart og koordination i dine bevægelser
  • Bedre energiomsætning i muskelfibrene

Bliv klogere på kroppens muskulatur

Hvis du gerne vil lære mere om kroppens muskler, så se nærmere på de artikler, som er samlet her på siden. Her kan du læse om forskellige områder af kroppen og dens muskler samt glatte muskler og øgning af muskelmasse. Artiklerne udstyrer dig med en grundig viden, som du kan tage med dig videre i din styrketræning.