Der findes flere forskellige mavemuskler, og de tjener forskellige formål. Du kan opnå en bedre og mere præcis træning, hvis du kender til dem, da det gør dig i stand til at træne med dit personlige formål for øje.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Din core er en samlet betegnelse for dine mave- og rygmuskler, som er de muskler, der omkranser din rygsøjle. I din core har du både ydre muskler og dybtliggende muskler.

.

Muskler i maven

Dine mavemuskler er, foruden at være dit potentiale for en sixpack, også en del af din coremuskulatur. Dine mavemuskler giver sammen med rygmusklerne dig din ranke holdning og din kernestyrke. Du bruger mavemusklerne i bøjninger og vrid, og i det hele taget i mange styrkeøvelser. En stærk mavemuskulatur er derfor også meget nyttig, foruden at være attraktiv i de flestes øjne.

Hvilke muskler er der i maven?

Din mave har fire typer muskel, de lige muskler, de ydre skrå muskler, de indre skrå muskler og den tværgående muskel.

De indre mavemuskler er særligt relevante for at holde din lænd og rygsøjle smertefri, da de sammen med den dybtliggende, tværgående rygmuskel, giver styrke og modstandskraft.

Dine lige muskler er dem du kan træne frem til en sixpack, og dine ydre skrå muskler er blandt andet dem, som kan give det flotte V-snit.

Den tværliggende rygmuskel er dog også vigtig at træne, både for styrken og fordi den bidrager til den nederste del af den flade, stærke mave.

Kend dine mavemuskler

Det er vigtigt at vide, hvorfor du træner, for ellers kan du nemt komme til at spilde din tid. Hvis du gerne vil sikre dig bedst muligt mod ryg- og lændesmerter, så er det de indre muskler, som er vigtigst. Og hvis du gerne vil have en markeret mave, så er det de lige og skrå muskler, der er i fokus, sammen med et godt indtag af protein, så musklerne har noget at leve af.

Hvis du gerne vil arbejde med din træning af mavemuskulaturen, så kan du se vores træningsprogram til maven her.

Mavemuskler er som andre muskler

Der er mange, der overtræner deres mave, og går efter rigtig mange gentagelser af simple mavebøjninger. Dine mavemuskler er dog ikke anderledes end dine andre muskler, og de har derfor bedst af en alsidig og varieret træning, med passende tid til restitution. Musklerne i maven har brug for tid mellem træningssæt, ligesom alle andre muskler. Det giver tid til, at musklerne kan bygge sig selv op igen, og blive stærke og klar til næste udfordring. Det er den proces, der hedder superkompensation, der er kroppens måde at håndtere muskulært pres på.

Træn maven, men husk ryggen

For at få en god holdning og en sund krop, så er træning af maven afgørende. Men lige så vigtige mavemusklerne er, lige så vigtige er rygmusklerne. De to dele af kroppen hænger nemlig sammen på den måde, at hvis der er en ubalance, og den ene del af kroppen er trænet meget mere end den anden, så vil din kropsholdning blive skæv og usund. Dine mavemuskler skal forstås som halvdelen af din core, og det er hele din core, der har brug for styrke.

Læs mere om kroppens muskelgrupper her.