Din muskelmasse opbygges på baggrund af et overskud af protein og kalorier samt træning eller anden hård aktivitet, som presser dine muskler til at blive større og stærkere. Træning uden protein- og kalorieoverskud er ikke nok.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Din muskelmasse mindskes helt naturligt fra 25-års alderen, og du kan godt regne med at miste 1 til 2 procent om året, hvis du ikke gør noget for at modarbejde det naturlige tab.

Øg din muskelmasse

For mange, der dyrker styrketræning, er det ikke nok blot at få styrke. Mange vil også gerne øge muskelmassen. Er det også vigtigt for dig? Så læs med her, hvor vi ser nærmere på, hvad der skal til for at øge sin muskelmasse. Du kan også læse vores andre artikler om kroppens muskler, ved at følge dette link.

Hvad er muskelmasse?

Din muskelmasse er det antal kilo muskler, som din krop råder over. Der er grundlæggende set to forskellige slags muskler, de tværstribede og de glatte muskler. De tværstribede muskler er dem, som du har bevidst kontrol over. Det vil sige de muskler, som du bruger “med vilje”. Din krop har dog også de såkaldt glatte muskler, som er muskler, der arbejder i kroppen, uden at du kan vælge at bruge eller ikke bruge dem. Du kan læse mere om blandt andet glatte muskler her.

Muskelstyrke og muskelmasse

Muskelstyrke og muskelmasse er ikke det samme. Du kan sagtens blive stærkere, uden at du bliver meget større. Det er fordi, at din muskelmasse kun kan øges, hvis din krop har adgang til masser af protein og rigeligt med kalorier. Protein ved de fleste er vigtigt for at få større muskler, men mange undervurderer betydningen af kalorier. Protein er livsnødvendigt for dine muskler, så det er noget du skal tænke på i din kost. Det er i det hele taget vigtigt, at du spiser en del mad, hvis du gerne vil tage på i muskler. Musklerne kommer ikke ud af den blå luft, der skal både træning og et godt kostindtag til.

Godt med kalorier

Hvis din krop ikke får godt med kalorier, så vil den ikke bruge energien på at øge din muskelmasse, men i stedet bruge den energi, du har givet den til andre formål, som er vigtigere for din krops velbefindende. Du kan dog godt få for mange kalorier, og det vil så sætte sig som fedt. Du kan sigte på at have et overskud på omkring 500 kalorier dagligt, så er der noget at bygge muskler af.

Alsidig træning

Dine muskler har brug for en sund og grundig træning, som kommer forbi hver muskel omkring tre gange ugentligt. Du kan godt klare dig med mindre, og du kan også træne mere end tre gange om ugen, men det er en god tommelfingerregel at have for øje. Det er generelt fornuftigt at træne full body, hvis du ikke har tid til at træne mange gange om ugen. På den måde er du sikker på at få trænet hele kroppen.

Kondition og styrketræning

Hvis du også er glad for konditionstræning, så skal du være opmærksom på, at den slags træning brænder meget energi af, og det kan nemt betyde, at din krop ikke har overskud til også at øge muskelmassen. Derfor er det en god idé at skrue lidt ned for konditionstræningen, hvis du har et mål om at få større muskler.