Muskelspasmer er krampe i musklerne, og det er en tilstand, som de fleste sportsudøvere og aktive mennesker har stået model til. En muskelspasme kan skyldes en række årsager, og du kan derfor forberede dig, så du får færre kramper i musklerne.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 05-04-2022

Værd at vide!

Når du har en spasme eller krampe i en muskel, så er det kendetegnet ved, at du ikke selv kan styre musklen med vilje. Ved krampe vil du opleve, at de muskler du normalt har kontrol over, for en tid er udenfor din kontrol.

Hvad er muskelspasmer?

Kramper og spasmer i en muskel er en tilstand, hvor musklen trækker sig kraftigt sammen. Det efterlader dig i smerte og med en hård muskel, som du ikke sådan umiddelbart kan få til at slappe af. En muskelspasme går over af sig selv efter noget tid, men det kan være for smertefuldt at vente på, hvorfor man for det meste prøver at gøre noget ved krampen så hurtigt som muligt.

Lægevidenskaben ved ikke præcist hvorfor muskler går i krampe og spasme, men der er en række almindelige årsager, der ligger til grund for en muskelkrampe, og fælles for dem er, at din muskel stimuleres på en unormal og anderledes måde.

Årsager til muskelspasmer

Her er nogle af de mest typiske situationer, der kan føre til, at du får spasmer og kramper i en muskel:

  • Dine muskler har ikke nok vand.
  • Trætte muskler. Dine muskler har arbejdet længe, og er nær deres grænse.
  • Gentagne bevægelser. For meget af den samme bevægelse kan give krampe.
  • Manglende opvarmning. Aktivitet med høj intensitet uden opvarmning kan give spasmer i musklerne.
  • Manglende udstrækning. Husk at strække ud efter træning, hvis du problemer med spasmer og kramper.

Kramper i armene

Spasmer i armens muskler kan være meget smertefuldt, og det er typisk noget der sker i træningscenteret, hvis du går lige på de tunge vægte, uden at have varmet dine muskler op. Hvis du først har fået krampe i armen, så går der noget tid før du komfortabelt kan træne videre, så det er virkelig værd at undgå. Især krampe i biceps kan være meget ubehageligt, og da det er en stor og stærk muskel, så er det heller ikke altid nemt, at strække den ud.

Udstrækning er den bedste måde at få løsnet en muskel op, som er i færd med en spasme. Det betyder, at du skal strække musklen i modsat retning af den spænding, som musklen er låst i. Nogle muskler er meget svære at strække ud, afhængigt af hvor de er på kroppen, og i så fald kan en ispose hjælpe.

Spasmer i benenes muskler

Du har helt sikkert set fodboldspillere i overtid falde som fluer på banen, med svære kramper i benene. Hvis du ser på årsagerne til en muskelspasme ovenfor, så kan det heller ikke undre. Efter mere end 90 minutters kamp, så er spillerne både trætte og måske dehydrerede. Musklerne kan ikke mere, og begynder at krampe. Hvis du selv oplever en muskelspasme, eksempelvis på en løbetur, og du ikke har en ven, der kan hjælpe dig med at strække ud, så kan du prøve at strække ud op ad et træ eller lignende. Det er igen et spørgsmål om hvilken muskel, der er gået i krampe.

God træning uden muskelspasmer

Husk at varme op og strække ud efter endt træning. Det er et par af de gyldne regler, og det er ikke kun for at undgå problemer med kramper og spasmer, det er også for at undgå deciderede skader. Hvis du sørger for den rutine, og hvis du drikker rigeligt med væske, så burde du ikke støde ind i en krampe eller muskelspasme særligt ofte. Hvis du gerne vil læse om andre aspekter af kroppens muskler, så bør du se nærmere på vores andre artikler om emnet. Du kan finde dem lige her.