Armens muskler er et fintmasket net af små og store muskler, der tillader både styrke og præcision. Overarm og underarm har vidt forskellige roller, som det er nyttigt at forstå, når du skal træne arme.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Musklen, der forbinder skulder med arm, hedder deltamusklen. Selvom armen officielt starter ved skulderleddet og slutter ved håndleddet, så er deltamusklen altså en forbindelse, der gør grænsen til lidt af en gråzone.

Armens mange muskler og led

Dine armes muskler starter ved de stærke deltaskuldermuskler og fortsætter med overarmens biceps og triceps, og til sidst underarmens håndledsstrækkere og håndledsbøjere. Hvor overarmens og skulderens muskler er i fokus hos de fleste, der styrketræner, så er underarmen mindre interessant for mange. Underarmen kan dog tiltrække sig negativ opmærksomhed, hvis der opstår en seneskedehindebetændelse.

Muskler i overarmen

Biceps og triceps er nogle af de få latinske muskelbetegnelser, som nærmest alle der træner kender til. Det er måske fordi navnlig biceps er en af styrketræningens ikoner. Uanset årsagen, så er biceps og triceps simple muskler at træne, og det er ligeledes nemt at betragte musklens bevægelse, hvilket kan være motiverende i sig selv. Selvom skuldermusklen delta, eller deltoid, som nævnt går ned til overarmen, så behandler vi den i en artikel for sig, som du kan finde her. (link til den artikel)

Muskler i underarmen

Underarmens muskler tjener til at bøje og strække håndleddet, og det er derfor en mere delikat opgave, end overarmens muskler har. Underarmens muskler er ikke direkte ansvarlige for seneskedehindebetændelse, da denne opstår i de seneskeder, der forbinder underarmens muskler med den knogle, hvor de fæstner. Det betyder dog, at der er en tæt forbindelse mellem den måde, du benytter dine underarmsmuskler på, og en eventuel seneskedehindebetændelse. Det er typisk overbelastning, der fører til seneskedehindebetændelse, så det er vigtigt at være opmærksom på, når du træner.

Træning af overarmens muskler

Der er mange mere eller mindre simple måder at træne overarmens muskler på, og det er typisk frie vægte, du skal have fat i. Du kan se vores træningsprogram til armene her.

Overordnet set, så kan du se armen som et system, der skal være i balance. Det betyder, at der skal være balance mellem især biceps og triceps, og til dels mellem overarm og underarm. Det betyder, at du skal stræbe efter en nogenlunde jævnbyrdig træning af biceps og triceps, så du ikke få et skævt træk, fordi kun den ene side af armen er trænet. Din underarm vil for det meste blive trænet med, når du arbejder med frie vægte, men hvis du ikke bruger frie vægte, så skal du huske at få underarmen med i dine træningsprogrammer.

Overtræning af armene

Der er nogle, der træner biceps, og måske triceps, for meget. Det er selvsagt ikke en god idé, og da der findes mange typer af styrketræning og programmer, som man kan gøre med blot enkelte håndvægte og kropsvægt, så er det lige til at finde et program, der sikrer, at du ikke overtræner.

Du kan finde vores træningsprogrammer her.