Musklerne i benene bærer din krop, og støtter dine knæ, som nemt kan udsættes for hård belastning. Stærke muskler i ben og baller er derfor et stort plus, men bliver glemt af mange, når de træner.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Muskler i benene kan trænes i benpres, men også i øvelser som dødløft, squats eller lunges. Motionscyklen er også en af de gode måder at træne benene på.

Musklerne fra læg til baller

Dine benmuskler er alle de muskler, der strækker sig fra haserne over lægmusklerne og til de store inder- og yderlårsmuskler samt dine sæde- eller ballemuskler. Benene er strengt taget halvdelen af din krop, men de bliver tit lidt overset i et træningscenter, hvor fokus har det med at være på torsoen og armene.

Dine ben er dog kilde til meget af din styrke, og du bruger dine ben i mange aktiviteter, især hvis du dyrker sport. Læs med her, hvor vi ser nærmere på muskler i benene, og hvorfor de er så gavnlige at træne.

Dine benmuskler i sport

De fleste sportsgrene kræver af sine udøvere, at de bruger deres ben flittigt. Du bruger dine benmuskler til at springe, løbe, cykle og sætte fra med. Stærke benmuskler er derfor et stort plus for enhver sportsudøver, på alt fra amatør- til eliteplan.

Hvis du dyrker en sportsgren, hvor du gerne vil yde dit bedste, så er det værd at spørge dig selv, om du har brugt nok tid og energi på dine benmuskler?

Forebyg knæskader

Mange aktive mennesker oplever før eller siden knas med knæene, eller deciderede knæskader, som sætter en stopper for deres yndlingsaktiviteter. En af de bedste måder, du kan forebygge knæskader på, er ved at træne dine ben. Muskulaturen omkring dine knæ støtter dette sårbare led i pressede situationer, og det kan gøre forskellen på en skade eller ej.

Muskler i benene og dit udseende

Hvis du træner primært for at opnå et flot udseende, så bør du også huske dine ben. Ben og baller er for både mænd og kvinder en del af et samlet billede af en krop i god form. Lår, lægge og baller former din figur, og det er derfor fornuftigt at træne disse muskler, selvom du ikke er ude efter en øget ydelse, men mere ønsker at få et trænet look.

Glem ikke benmusklerne

Lidt på samme måde som din core, så er benmusklerne utroligt vigtige for din overordnede styrke og ydeevne. Men da det ikke er benmusklerne, der trækker overskrifterne, så kan de hurtigt gå lidt i glemmebogen. Det er dog en fejl, som du ikke bør begå. Uanset om du træner for at opnå styrke, et flot udseende eller for at blive bedre til din sportsgren.

Musklerne i dine ben er i brug nærmest hele tiden, også i dit hverdagsliv, og derfor gør du dig selv en stor tjeneste, ved at træne dem. Du kan finde øvelser til ben her, og hvis du gerne vil læse mere om musklerne, så finder du vores artikelsamling lige her.