Hånden har to primære muskler, der sammen med muskler i under- og overarmen og håndens mange sener, tillader dig at have en fantastisk finmotorik og sanseevne i hånden.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

En stor del af dine hænders bevægelser finder sted i håndleddet og styres af underarmens muskler. Hånden har sine egne muskler, men den er domineret af et væld af knogler og sener. Den stærkeste muskel, som kan dreje dit håndled, er desuden din biceps.

Håndens muskler

Hånden har to mindre muskler, som hedder tenarmusklen og hypotenarmusklen. Det er muskler, der gør dig i stand til at gribe om noget. Men musklerne er kun del af et større system af håndens mange knogler, sener og nerveender, som sammen med underarmens muskler, giver dig en hånd, der kan dreje i mange retninger, fornemme og genkende detaljer og opøves til at udføre mange forskellige handlinger. Håndens struktur er så smart, at den også er støddæmpende, hvilket er praktisk når du skal tage fra med dine hænder.

Træning af musklerne i hånden

Du bruger dine hænder i mange træningsøvelser, uden at det dog handler om dem. Hånden er dit redskab, og den bliver derfor uundgåeligt trænet med i en vis udstrækning. Med mindre du er basketballspiller eller lignende, så har du nok ikke interesse i specifikt at træne dine hænder, men du har helt sikkert interesse i at passe godt på dine hænder, da de er adgangsbilletten til god træning og meget mere.

Muskler i fingrene

Fingrenes muskler eller nærmere bestemt de muskler, som styrer fingrene, er en række af 19 muskler. De mange små muskler gør det muligt for dig at gøre præcise bevægelser. Fingrene samt de større tenar- og hypertenarmuskler kan godt trænes op, så du bliver hurtigere og stærkere i dit greb. Omvendt kan de også beskadiges, men en skade eller overbelastning vil ofte tage form af en seneskedehindebetændelse i håndleddet eller underarmen.

Pas på musklerne i hånden

En ting er at være bevidst om håndens komplekse og detaljerede opbygning, noget andet er at passe godt på den.

Hvis du styrketræner, så kan du passe på dine hænder ved at være bevidst om dine håndstillinger, inden du starter en øvelse. På den måde er der mindre risiko for, at du overbelaster eller direkte skader dit håndled, din hånd eller mere usandsynligt dine fingre.

Du kan også med fordel varme op og strække dine hænder ud, inden du starter en øvelse, som er krævende for dine hænders fleksibilitet og styrke. Du kan også træne dine hænders muskler med en håndtræner.

Dine håndmuskler er en del af et hele

Det, at biceps er en af de muskler, der kan dreje dit håndled, og dermed din hånd, er et lille faktum, som viser hvor integreret din krops forskellige muskler er med hinanden. Din krop og dens muskler er en velsmurt, organisk maskine, der er optimeret fra naturens hånd. Den er endda optimeret til at kunne blive stærkere, som er det du opnår med træning. Hvis denne gennemgang af håndens og fingrenes muskler talte til dig, så tag et kig på vores andre artikler om kroppens muskler.