Dine rygmuskler er sammen med dine mavemuskler den kerne, som holder dig oprejst – din core. En stærk ryg er en ryg uden smerter, som giver dig en fundamental styrke og en fysisk selvtillid.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

For mange der styrketræner er rygmusklerne ofte lidt glemte og oversete, men 80 % af alle danskere vil opleve rygsmerter på et tidspunkt i deres liv, og det kan ofte modvirkes med en fornuftig træning af rygmusklerne.

Husk rygmusklerne i din træning

For dig der er lidt ny til styrketræning, så er rygmusklerne måske ikke ligefrem noget du fokuserer på. Men hvis du har fået god vejledning, så ved du formentlig, at du skal træne ryggen sammen med din mave, så du får en balance i din corestyrke. Ellers vil dine mavemuskler trække dig frem og give dig en dårlig kropsholdning. Her i artiklen kan du læse om dine rygmuskler, så du forhåbentlig kan give dem den opmærksomhed, som de fortjener.

Ondt i ryggen?

Du kan få ondt i ryggen af mange forskellige årsager, enten forårsaget af et dårligt løft eller vrid, eller af en livsstil med stillesiddende arbejde eller dårlig gentagende arbejdsstilling. Uanset hvad, så er det tit ryggen og lænden, som smerten sætter sig i.

Rygsmerter er et komplekst område, som ikke er fuldt ud forstået af videnskaben, men overordnet set vil smerten ikke sidde i dine rygmuskler, men du vil kunne afhjælpe smerten med træning af din rygmuskulatur ved at styrke den gennem din træning.

Dybtliggende muskler

I din nedre ryg befinder der sig dybtliggende muskler omkring rygsøjlen, som sammen med de dybe, tværgående mavemuskler er nøglen til en stærk og smertefri ryg. Hvis du skal træne disse indre muskler, så er det ikke nok med traditionelle ryg- og mavebøjninger, som især styrker de ydre muskler. Du skal i stedet fokusere på øvelser, der præcist går ind og aktiverer dine dybtliggende rygmuskler. Tal med din fysioterapeut eller personlige træner i fitnesscentret, hvis du skal have gode ideer rygøvelser til de dybtliggende ryg- og mavemuskler.

Styrke, holdning og selvtillid

Hvis du ikke har problemer med rygsmerter, så tænker du måske, at de er lidt overflødige at bruge tid på. Det er de dog langt fra, og heldigvis er flere af de traditionelle styrketræningsøvelser såsom squats og dødløft også gode rygtræningsøvelser – du kan tage udgangspunkt i vores rygtræningsprogram, som du finder blandt vores mange træningsprogrammer. Du vil med en alsidig træning uundgåeligt også komme til at træne ryggen. Det vil til gengæld give dig:

  • En mere rank kropsholdning
  • En corestyrke, som hjælper dig i næsten alle andre øvelser
  • Fysisk selvtillid, som også fører til selvtillid i det hele taget

Den fysiske selvtillid kommer af den ranke holdning. En rank ryg kan bare noget helt særligt. Den fortæller omverden og dig selv, at du er klar, til stede og i god form. Ovenikøbet kan det næsten ikke undgås at den slags selvtillid smitter af på din almindelige selvtillid.

Rygmuskler er din core

Uanset om du er erfaren i træningscenteret, eller er helt ny og grøn, så er det vigtigt at have ryggen med i din træning. Rygmusklerne er sammen med mavemusklerne den kerne, som holder dig oppe, og som giver dig en grundstyrke, der holder rygsmerterne for døren. Hvis du gerne vil læse om kroppens andre muskelgrupper, så kan du finde oversigten over vores artikler lige her.