Nakkens muskler holder dit hoved i balance på toppen af rygsøjlen, og de har en umiddelbar forbindelse til dit kranie. Nakkens mange muskler arbejder altså næsten hele tiden, og det er et vigtigt arbejde de foretager sig.

Læsetid: 2 minutter.

Sidst opdateret: 11-01-2022

Værd at vide!

Spændte nakkemuskler er en hyppig årsag til ondt i hovedet, og det er ikke altid let at behandle, da der er hele fem lag muskler i nakken. Læs med og bliv klogere på dem.

Muskler i nakken

Dine nakkemuskler kan både trænes rigtig stærke, og de kan være der, hvor din stress sætter sig. Musklerne i nakken har forbindelse til skuldre og kranie samt rygsøjle og er derfor nogle meget centrale muskler, hvorigennem der løber en masse vigtige impulser.

Nakkemusklerne har ansvaret for, at du kan holde balancen i samarbejde med dit balancecenter inde i øret. For os der styrketræner er det dog særligt den øvre del af trapezius-musklen, som vi kender til. Det er den, som kan blive til den berygtede tyrenakke eller traps, som den hedder på engelsk.

Den kendte ”tyrenakke”

En ordentlig tyrenakke er for mange en del af et rigtig bodybuilder-look, og det er ofte et syn, du ser hos vægtløftere. Tyrenakken bruger du, når du løfter skuldrene op og i skulderstyrke og -stabilitet i det hele taget.

Træning af nakkemuskulaturen kan, udover at give en velvoksen nakke, også afhjælpe nakkesmerter. Det er derfor ofte en del af vejen ud af svære nakkesmerter og hovedpine. Hvis du gerne vil træne en tyrenakke frem, så kan du blandt andet lave shrugs, der er en perfekt øvelse til det formål. Og husk at få godt med protein, når du træner.

Nakkens muskler er meget mere end den øvre del af trapezius, og nakkens arbejde stopper ikke ved sit arbejde for skuldrene. Nakken er også en del af din balanceevne.

Nakkemusklerne holder hovedet

Som nævnt i indledningen, så har nakken den vigtige opgave at holde hovedet stabilt og i balance. Du bevæger hele tiden dit hoved, som hviler på et relativt lille punkt på rygsøjlen, og kæmper mod tyngdekraften. Det er dine nakkemuskler, der holder igen, og sikrer, at du hele tiden kan genfinde en behagelig stilling for hovedet. En aktiv og smidig nakke er derfor også en del af din evne til at holde balancen, og at kunne genfinde den hurtigt, hvis du mister den.

Nakkens fem lag muskler

Nakken har muskler i fem lag, og hvert lag har flere muskler, som hver tjener deres separate formål. Det er alt lige fra at forbinde halshvirvler med hinanden, til at kunne rokke eller dreje hovedet. De muskler, som du kan mærke, når du gnubber dig på nakkemusklerne, er altså kun en del af den samlede nakkemuskulatur.

Dine nakkemuskler er vigtige

Dine nakkemuskler fortæller meget om, hvordan du har det, og hvis du er anspændt, så har du ofte skuldrene oppe og nakkemusklerne spændt. Hvis du sænker skuldrene, og slapper lidt af i nakkens muskler, så kan du straks mærke, at det gør dig mere rolig. Nakkemusklerne er altså både et sted, hvor spændinger sætter sig, men det er også et sted hvor du kan tage initiativ til at spænde af.

Du kan læse mere kroppens muskler her, så du kan blive mere vidende om den krop, som du træner hver uge nede i træningscenteret.